Shen Yun: Στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το 2010


Όταν η κινέζικη πρεσβεία αποφάσισε τι θα δει το ελληνικό κοινό

Του Βασίλη Κάτσενου

Διαβάζοντας κάποια άρθρα από το 2010 σχετικά με τον χώρο του θεάτρου, κατάλαβα πως το θέατρο ήταν ένας από τους κλάδους που υπέφεραν. Όντας πλέον στο 2021, το θέατρο διανύει ακόμη μια περίοδο κρίσης και κάθαρσης, μια περίοδο αληθειών που έχουν παραγραφεί. Με αυτήν την ευκαιρία θα ήθελα να μοιραστώ ακόμα μια ιστορία από την Ελλάδα του 2010, που δεν έχει διαγραφεί από την μνήμη μου και αφορά την παρεμπόδιση δύο παραστάσεων του Shen Yun Performing Arts στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών τον Ιούνιο του 2010 κατόπιν παρέμβασης της Κινεζικής Πρεσβείας μέσω της COSCO.

Ήταν Ιούλιος του 2009, όταν ο Βασίλειος Ζουπουνίδης σε συνεργασία με τον Κωνσταντίνο Τσόλη από την Ελληνική Ένωση Φάλουν Ντάφα έκανε τις πρώτες επαφές με την κορυφαία θεατρική παράσταση της Νέας Υόρκης, το Shen Yun Performing Arts (Σεν Γιουν), ώστε να μπορέσει να παρουσιαστεί στην Ελλάδα. Καθώς ο Ζουπουνίδης διέμενε στην Σουηδία, ο Τσόλης ανέλαβε να είναι ο συντονιστής της προσπάθειας, και ήταν υπεύθυνος για την εύρεση θεάτρου, την διαφήμιση, την φιλοξενία, και την ομαλή ολοκλήρωση κάθε εργασίας. Η ευθύνη ήταν μεγάλη δεδομένου πως η συγκεκριμένη παράσταση απασχολούσε σχεδόν 100 άτομα και περιόδευε σε ένα αυστηρό χρονικό πλαίσιο με καθορισμένες ημερομηνίες για κάθε χώρα. Στις 3 και 4 Ιουνίου ήταν οι μέρες της χώρας μας. Το Shen Yun θα ερμήνευε στην Ελλάδα.

Shen Yun Performing Arts: Μία ιστορία 5.000 χρόνων

Το «Shen Yun Performing Arts» (Shen Yun στα Κινέζικα σημαίνει «Θείες Τέχνες») έχει γίνει συνώνυμο του υψηλού καλλιτεχνικού επιπέδου καθώς οι δεξιότητες των χορευτών βρίσκονται στην κορυφή σε παγκόσμιο επίπεδο, σύμφωνα με διακεκριμένους επαγγελματίες του χώρου. Οι (εξαντλημένων εισιτηρίων) παραστάσεις του έχουν εντυπωσιάσει το κοινό σχετικά με το καλλιτεχνικό και ποιοτικό τους επίπεδο. Την ίδια ώρα, μια παράσταση έχει την ικανότητα να ταξιδεύει τον θεατή σε κλασικές ιστορίες από την Κίνα.

Iδρύθηκε το 2006 στην Νέα Υόρκη, από ασκούμενους του Φάλουν Γκονγκ με σκοπό την αναβίωση των 5.000 χρόνων πολιτισμού της Κίνας, σύμφωνα με την ιστοσελίδα του. Αποτελείται από κινέζικο κλασικό χορό (ο οποίος δεν έχει σχέση με τις κινέζικες ακροβατικές παραστάσεις) και συνοδεύεται από μουσική ζωντανής συμφωνικής ορχήστρας. Η προσέγγιση του Shen Yun χαρακτηρίζεται ως μοναδική και πρωτοπόρος, καθώς, μεταξύ άλλων χαρακτηριστικών, είναι η μόνη στον κόσμο που συνδυάζει κλασικά δυτικά και κινεζικά μουσικά όργανα, σε ένα αρμονικό αποτέλεσμα.

Γιατί όμως η Κινέζικη Πρεσβεία παρενέβη ώστε να ακυρωθούν οι παραστάσεις του Shen Yun στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το 2010; 

Γιατί αποφάσισε εκείνη και όχι οι Έλληνες;

Σύμφωνα με τον Βασίλειο Ζουπουνίδη: «Από την περίοδο της Πολιτιστικής Επανάστασης [1966-1976] το Κ.Κ.Κ. (Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα) προσπαθεί να καταστρέψει εντελώς την ουσία του κινεζικού πολιτισμού, που βασίζεται σε ηθικές αξίες όπως αγάπη, φιλία, πίστη, σεβασμός στο θείον και ούτω καθεξής, και να την αντικαταστήσει με την “αθεϊστική κομμουνιστική κουλτούρα του Κόμματος”».

Λόγω αυτού, στην κομμουνιστική Κίνα σήμερα συμβαίνουν πολλές και σοβαρές παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων, όπως η δίωξη των ασκουμένων του Φάλουν Γκονγκ, θρησκευτικών μειονοτήτων όπως οι Χριστιανοί, Ουιγούροι και Θιβετιανοί, διώξεις πολιτικών αντιφρονούντων, και διώξεις εναντίον οποιουδήποτε επικρίνει κάποια παρανομία του καθεστώτος, ή αναζητήσει το δίκαιο μέσω του νομικού συστήματος.

Καθώς μία ή δύο από τις είκοσι μικρές αυτοτελείς ιστορίες που παρουσιάζονται σε μια παράσταση Shen Yun εκθέτουν την δίωξη του Φάλουν Γκονγκ, της παραδοσιακής κινέζικης άσκησης διαλογισμού που όπως προαναφέραμε διώκεται στην Κίνα, αυτό είναι επίσης κάτι που το καθεστώς δεν μπορεί να ανεχτεί και, όπως φαίνεται τα τελευταία χρόνια, έχει επεκτείνει διάφορες μορφές δίωξης και στο εξωτερικό της Κίνας. Αυτός είναι ο ουσιαστικός λόγος που το καθεστώς, μέσω των πρεσβειών του, προσπαθεί να παρέμβει και να ακυρώσει τις παραστάσεις του Shen Yun σε όλο τον κόσμο, όπως και στην Ελλάδα το 2010.

Ιστορικό

Στις 3 και 4 Ιουνίου 2010 θα παρουσιάζονταν δύο παραστάσεις του Shen Yun στην Αθήνα στο Θέατρο του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Η Αθήνα ήταν μέρος της Ευρωπαϊκής περιοδείας του Shen Yun ενώ μετά την Ελλάδα η παράσταση θα ταξίδευε στην Ιταλία.

Από τις 13 έως και τις 18 Μαΐου όλα έβαιναν καλώς καθώς το Μέγαρο είχε ξεκινήσει την πώληση εισιτηρίων. Τις τρεις πρώτες μέρες διάθεσης, είχαν πωληθεί πάνω από 150 εισιτήρια. Ο τότε διευθύνων σύμβουλος του Μεγάρου Μουσικής ήταν ο κ. Νίκος Μανωλόπουλος και η υπεύθυνη παραστάσεων εξωτερικών παραγωγών ήταν η κα. Ζένια Κερασίδου.

«Η κα. Κερασίδου ήταν πολύ θετική, αντιλήφθηκε πως ήταν μια παράσταση με παγκόσμια ακτινοβολία», αναφέρει ο Τσόλης μέσω μιας τηλεφωνικής συνέντευξης.

Σε ημερήσια βάση, ο Τσόλης λάμβανε ένα ενημερωτικό email από το θέατρο και αυτό γινόταν μέχρι και την 15η Μαΐου. Από εκείνη την ημέρα και μετά οι ενημερώσεις μυστηριωδώς σταμάτησαν να έρχονται με πρόσχημα διάφορες δικαιολογίες.

«Ήταν περίεργο αλλά δεν θέλαμε να σκεφτούμε κάτι κακό εκ μέρους του θεάτρου» αναφέρει ο Τσόλης. Το πρωί της 21ης Μαΐου περίπου στις 11:00, ένας Ταϊβανέζος πήγε στο Μέγαρο Μουσικής με σκοπό να αγοράσει εισιτήρια για την οικογένειά του. Στο θέατρο ενημερώθηκε πως τα εισιτήρια έχουν σταματήσει να πωλούνται εδώ και δύο μέρες και πως κατά πάσα πιθανότητα η παράσταση θα ακυρωνόταν. Ο Ταϊβανέζος, που γνώριζε, ότι η παράσταση αυτή διώκεται από τις κατά τόπους κινέζικες πρεσβείες, ενημέρωσε αμέσως την οργανωτική ομάδα και τον Τσόλη για το περιστατικό.

Σύμφωνα με τα λεγόμενα του Ταϊβανέζου, τα εισιτήρια σταμάτησαν να πωλούνται στις 19 Μαΐου. Σύμφωνα με τα ΜΜΕ της εποχής την ίδια εκείνη ημέρα πραγματοποιήθηκε συνάντηση των τότε υπουργών της ελληνικής κυβέρνησης με αξιωματούχους της κινεζικής ναυτιλιακής εταιρείας COSCO. Η συνάντηση περιλάμβανε συζητήσεις για το λιμάνι του Πειραιά και ο τόπος συνάντησης δεν ήταν άλλος από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (!).

Σε ένα άρθρο της εφημερίδας Πρώτο Θέμα στις 20 Μαΐου, ο Θ. Πάγκαλος, που ήταν παρών στη συνάντηση σημειώνει πως:

«Υπήρξε παρεξήγηση στην αρχή με την COSCO». Μόνο υποθέσεις μπορούμε να κάνουμε σχετικά με το τι εννοούσε με αυτή του την πρόταση. Την επόμενη ημέρα ο Τσόλης, ύστερα από πολλαπλά τηλεφωνήματα χωρίς ωστόσο να υπάρχει κάποια απάντηση, έλαβε ένα φαξ από το Μέγαρο Μουσικής. Σε αυτό η Κερασίδου ισχυριζόταν πως προέκυψε ένα πολύ σοβαρό τεχνικό πρόβλημα στην αίθουσα «Αλεξάνδρα Τριάντη», στην οποία ήταν προγραμματισμένο να παρουσιαστεί το Shen Yun.


Λόγω του τόσο σοβαρού προβλήματος η λειτουργία της αίθουσας θα σταματούσε και μαζί με αυτήν και η εν λόγω παράσταση. Στο τέλος του κειμένου το Μέγαρο πρότεινε να γίνουν συζητήσεις για εύρεση εναλλακτικών ημερομηνιών. «Ήξεραν πως η εύρεση εναλλακτικών ημερομηνιών ήταν αδύνατον να συμβεί, καθώς οι ημερομηνίες του Shen Yun αποτελούσαν πρόγραμμα Ευρωπαϊκής περιοδείας», σημειώνει ο Τσόλης.

Συνάντηση με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του Μεγάρου

Την Τρίτη 25 Μαΐου ο Τσόλης και κάποια ακόμα άτομα (της οργανωτικής ομάδας) που βοήθησαν στην πρόσκληση του Shen Yun, πήγε στο Μέγαρο χωρίς ωστόσο να υπάρχει ραντεβού.

«Μετά από πολλές ώρες αναμονής, μπορέσαμε να συναντηθούμε με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο καθώς και με κάποιους άλλους αξιωματούχους του θεάτρου», αναφέρει ο Τσόλης.

«Από την αρχή της συνάντησης οι αξιωματούχοι του θεάτρου έλεγαν πως υπήρχε πρόβλημα με τον εξαερισμό της αίθουσας και θα χρειάζονταν μια περίοδο 7 ημερών για να το φροντίσουν», είπε.

Ωστόσο, στο αναρτημένο πρόγραμμα του Μεγάρου υπήρχε ένα κενό παραστάσεων 10 ημερών πριν από την παράσταση και ο Τσόλης ρώτησε τον λόγο που δεν προγραμματίζονταν αυτές οι εργασίες στο διάστημα αυτών των ημερών.

«Μας απάντησαν πως αυτό δεν γίνεται καθώς μεταξύ 27 και 30 Μαΐου ένα ιατρικό συνέδριο θα πραγματοποιούνταν. Με βάση τα λεγόμενά τους, ρωτήσαμε πως είναι δυνατόν να λειτουργήσει ο εξαερισμός της αίθουσας από το πρωί μέχρι το βράδυ για 4 συνεχόμενες ημέρες για το ιατρικό συνέδριο όταν υπάρχει τεχνικό πρόβλημα. Δεν είναι αυτό επικίνδυνο;

Η απάντηση που λάβαμε ήταν: «”Θα πάρουμε το ρίσκο”», αναφέρει ο Τσόλης.

Στην συνέχεια ο Τσόλης ρώτησε γιατί δεν παίρνουν το ρίσκο και για το Shen Yun, που θα παρουσιαζόταν μόνο για 2 ώρες και 2 ημέρες.

«Δεν λάβαμε κάποια απάντηση σε αυτό, όπως και δεν λάβαμε κάποια απάντηση σχετικά με το όνομα της εταιρίας που θα αναλάμβανε τις εργασίες αποκατάστασης του συστήματος εξαερισμού», είπε.

Δύο άτομα μαζί με τον Τσόλη βρήκαν τον υπεύθυνο για την αίθουσα «Τριάντη» τεχνικό του θεάτρου και ρώτησαν περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το πρόβλημα του εξαερισμού. Η απάντηση που έλαβαν ήταν πως «δεν υπάρχει πραγματικό πρόβλημα. Υπάρχει ένα μικρό θέμα, αλλά δεν είναι κάτι σοβαρό» και πως «ο εξαερισμός του χώρου λειτουργεί με αυτόν τον τρόπο εδώ και πολύ καιρό τώρα», είπε ο Τσόλης.

«Προφανώς δεν ήταν τυχαίο. Σε όλες σχεδόν τις ευρωπαϊκές χώρες οι οποίες φιλοξένησαν την παράσταση, είχε προκύψει θέμα. Προσπαθούν να εμποδίσουν το σόου», πρόσθεσε ο Τσόλης, αφήνοντας να εννοηθεί πως η συνάντηση της COSCO με Έλληνες υπουργούς ήταν καθοριστικής σημασίας για την ακύρωση της παράστασης.

Μεταφορά στο Μπάντμιντον

Στις 27 Μαΐου έγιναν επαφές για μεταφορά της παράστασης στο ιδιωτικό θέατρο Μπάντμιντον με διοργανωτή την Ελληνική Ένωση Φάλουν Ντάφα. Εκείνη την ημέρα ο Τσόλης διευκρίνισε την κατάσταση παρέμβασης του ΚΚΚ στο Shen Yun και τους λόγους που συμβαίνει αυτό. Μια μέρα μετά υπογράφτηκε νέο συμβόλαιο.

Όμως η παρέμβαση της κινεζικής πρεσβείας δεν άργησε να εκδηλωθεί και εκεί. Το τηλέφωνο του Τσόλη χτύπησε και στην άλλη γραμμή ήταν από την διεύθυνση του Μπάντμιντον και του είπαν πως δέχτηκαν τηλεφώνημα από την κινεζική πρεσβεία και τους παρότρυνε να ακυρώσουν την παράσταση. Η απάντηση τους ήταν πως το θέατρο δεν έχει σχέση με την πολιτική και πως ήθελαν να φιλοξενήσουν την παράσταση.

Η παράσταση ανέβηκε, ωστόσο είχε χαθεί πολύτιμος χρόνος. Οι λιγοστές ημέρες που απέμειναν δεν ήταν αρκετές για να γίνει γνωστή η παράσταση στο ευρύ κοινό και το θέατρο ήταν σχεδόν άδειο.

Μια θεατής της παράστασης εξέφρασε συγκινημένη στους διοργανωτές πως είχε ταξιδέψει σε όλον τον κόσμο και είχε παρακολουθήσει πάρα πολλές παραστάσεις, αλλά αυτή ήταν πέραν των προσδοκιών της και πως είναι λυπηρό που οι Έλληνες δεν την παρακολούθησαν.

Παρέμβαση του ΚΚΚ στην Ευρώπη και τον κόσμο

Αυτή η παρέμβαση του ΚΚΚ στην ελευθερία της έκφρασης δεν είναι μόνον ελληνικό φαινόμενο. Τα στοιχεία που έχουμε δείχνουν ότι από το 2007 μέχρι και σήμερα, το ΚΚΚ έχει προσπαθήσει να ακυρώσει τις παραστάσεις του Shen Yun σε παγκόσμιο επίπεδο. Είτε είναι μέσω τον πρεσβειών του, είτε, όπως έγινε στην Ελλάδα, μέσω κρατικά ελεγχόμενων κινεζικών εταιριών.

Δανία 2016 ― Το Shen Yun παρουσίασε δύο sold-out παραστάσεις στην περιοχή Άρχους της Δανίας, στο θέατρο Musikhuset. Πριν τις παραστάσεις, η κινεζική πρεσβεία μέσω γραπτού μηνύματος στο θέατρο προσπάθησε να τις ακυρώσει με το πρόσχημα ότι ήταν «κατά της Κίνας». Ο Διευθυντής του θεάτρου ωστόσο απέρριψε την πρόταση λέγοντας: «Έχουμε αξιολογήσει το καλλιτεχνικό περιεχόμενο της παράστασης και έχουμε αποφασίσει πως είναι πολύ υψηλό. Υπάρχει ελευθερία έκφρασης στην Δανία και σκοπεύουμε να την υποστηρίξουμε».

Ισπανία 2014 ― Πριν από την πρώτη εμφάνιση του Shen Yun στην Ισπανία, το προξενείο του ΚΚΚ στη Βαρκελώνη προσπάθησε να πιέσει τόσο το Εθνικό Θέατρο όσο και το υπουργείο Εξωτερικών να ακυρώσουν τις παραστάσεις. Σύμφωνα με άρθρο της El Mundo το προξενείο απείλησε ότι θα διαταραχθούν οι σχέσεις Ισπανίας-Κίνας και χαρακτήρισε τους ερμηνευτές του Shen Yun «αναλφάβητους και τρελούς». Οι παραστάσεις της Ισπανίας πραγματοποιήθηκαν όπως είχε προγραμματιστεί. Πολλά ισπανικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν τα συμβάντα.

Ισπανία 2019 ― Λίγες μόλις εβδομάδες πριν τις πρώτες εμφανίσεις του Shen Yun στο Θέατρο Coliseum της Μαδρίτης, οι παραστάσεις ξαφνικά ακυρώθηκαν. Το θέατρο ισχυρίστηκε ότι η ακύρωση οφείλεται σε «τεχνικές δυσκολίες», αλλά οι διοργανωτές είπαν ότι αυτή είναι η δικαιολογία που συνήθως δίνεται όταν η κινεζική πρεσβεία είναι ο πραγματικός λόγος.

Με τρεις παραστάσεις προγραμματισμένες για το διάστημα 31 Ιανουαρίου – 2 Φεβρουαρίου, ο διευθυντής του Coliseum έστειλε επιστολή ακύρωσης των παραστάσεων την 7η Ιανουαρίου. Η δικαιολογία που δόθηκε ήταν ότι υπήρχε «αναπόφευκτη καλλιτεχνική ανάγκη του σκηνικού χώρου» για μια παραγωγή του Das Rheingold. Ωστόσο, αυτή η παραγωγή είχε ήδη προγραμματιστεί προτού υπογραφούν τα συμβόλαια με το Shen Yun και δεν θεωρήθηκε τότε πρόβλημα. Σε ένα δελτίο τύπου, ο τοπικός παρουσιαστής του Shen Yun, Puro Arte Humano, δήλωσε πως ήταν πεπεισμένος ότι «η κινεζική πρεσβεία πίεσε το θέατρο για να επιτύχει την ακύρωση της παράστασης, κάτι που είχαν ήδη δοκιμάσει στη Βαρκελώνη χωρίς επιτυχία το 2014».

Στις αρχές τις περιοδείας του 2020, κάποια θέατρα είχαν δεχτεί κλήσεις από τις τοπικές κινεζικές πρεσβείες, οι οποίες δυσφήμιζαν τον θίασο λέγοντας ότι οι χορευτές κατάγονται από την Κίνα και ίσως έχουν τον κορωνοϊό, ενώ η αλήθεια είναι ότι οι χορευτές του Σεν Γιουν διαμένουν μόνιμα στις ΗΠΑ, όπου είναι και η βάση τους.

Όσον αφορά την Ελλάδα, στην διάρκεια αυτών των ετών, έχουν γίνει επανειλλημένες προσπάθειες από την οργανωτική ομάδα για συνάντηση με το Μέγαρο Μουσικής, και ορισμένες έχουν πραγματοποιηθεί, στις οποίες όμως δεν υπήρχε ποτέ εγγύηση από την μεριά του Μεγάρου, ότι το συμβάν δεν θα ξανασυμβεί. Επομένως, ποτέ δεν εγγυήθηκε στην ομαλή διεξαγωγή την παράστασης από τέτοιου είδους παρεμβάσεις.

Η Ελλάδα είναι η χώρα στην οποία γεννήθηκε η δημοκρατία. Οι υψηλές τέχνες ήταν παρούσες σε όλους τους τομείς της κοινωνικής ζωής του παρελθόντος και θαυμάζονταν από όλους. Αυτή η χώρα έδωσε τα φώτα της στον δυτικό πολιτισμό για να αναπτυχθεί και να μεγαλουργήσει. Πώς φτάσαμε στο σημείο να αποφασίζουν απολυταρχικά καθεστώτα του εξωτερικού το τι θα παρουσιάζεται στην χώρα μας, να επιλέγουν τι θα δει και τι όχι το ελληνικό κοινό και να παρεμβαίνουν στο θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα της ελευθερίας μας;

Το πιο εντυπωσιακό δε, είναι πως η παρέμβαση αυτή γίνεται σε πολλές χώρες χωρίς καμία αντίσταση. Οποιοδήποτε όφελος έχει υποσχεθεί το ΚΚΚ σε κάποια χώρα έχει μετατραπεί σε κατάρα. Στο λιμάνι του Πειραιά έχει αθετήσει όλες τις υποσχέσεις του για επενδύσεις και σε πλείστες περιπτώσεις συμπεριφέρεται σαν ιδιοκτήτης του λιμανιού ή κατακτητής.

Όσον αφορά την Ελλάδα, είναι άραγε μία δεκαετία αρκετή για να μάθουμε από τα λάθη μας;

theepochtimes.gr
Το The Flag Report,

Δημοσίευση σχολίου

Νεότερη Παλαιότερη