Θεσσαλικός Κάμπος: Γνώριζαν από το 2017 και το έκαναν πράξη στα πρότυπα της Επιχείρησης Popeye;
-Έχει λόγους η κυβέρνηση να καταστρέψει τις διακοπές του Αυγούστου 2025 με τη χρήση Μετεωρολογικού Πολέμου;
Φυσικά, την επίτευξη του στόχου για διαρκή τρόμο και τα κεφάλια μέσα!
1967. Ακολουθεί η Επιχείρηση Τροποποίησης Καιρού των Αμερικανικών Ενόπλων Δυνάμεων σε Βόρειο Βιετνάμ και Λάος με τον Κωδικό Popeye
Πλέον μπορείτε να την βρείτε στα επίσημα ιστορικά Αρχεία της Αμερικανικής Κυβέρνησης όπως ακριβώς την ανέλυσε στο Υπόμνημά του ο τότε Αναπληρωτής Υφυπουργός Πολιτικών Υποθέσεων Kohler στον Υπουργό Εξωτερικών Rusk ώστε να λάβει τις σχετικές εγκρίσεις.
Καθώς τη διαβάζαμε “ταξιδέψαμε” από το Λάος στο Θεσσαλικό Κάμπο.
Εξωτερικές Σχέσεις των Ηνωμένων Πολιτειών, 1964–1968, Τόμος XXVIII, Λάος
274. Υπόμνημα από τον Αναπληρωτή Υφυπουργό Πολιτικών Υποθέσεων (Kohler) προς τον Υπουργό Εξωτερικών (Rusk)
Ουάσινγκτον, 13 Ιανουαρίου 1967.
Θέμα
Μεταβολή του Καιρού στο Βόρειο Βιετνάμ και το Λάος (Σχέδιο Popeye)
Πρόταση
1. Το Υπουργείο Άμυνας ζήτησε την έγκρισή μας για την έναρξη της επιχειρησιακής φάσης του Σχέδιου Popeye σε επιλεγμένες περιοχές (χάρτης στο κλιπ) 2 κατά μήκος των οδών διείσδυσης στο Βόρειο Βιετνάμ και το νότιο Λάος. Στόχος του προγράμματος είναι η παραγωγή επαρκούς βροχόπτωσης κατά μήκος αυτών των γραμμών επικοινωνίας για την απαγόρευση ή τουλάχιστον την παρεμπόδιση της κυκλοφορίας φορτηγών μεταξύ Βόρειου και Νότιου Βιετνάμ. Πρόσφατα βελτιωμένες τεχνικές σποράς νεφών θα εφαρμόζονταν σε συνεχή βάση, σε μια μη δημοσιοποιημένη προσπάθεια πρόκλησης συνεχών βροχοπτώσεων κατά τη διάρκεια των μηνών της κανονικής περιόδου ξηρασίας.
Ιστορικό
2. Μια δοκιμαστική φάση του Σχεδίου Popeye εγκρίθηκε από το Υπουργείο Πολιτείας και Άμυνας και διεξήχθη τον Οκτώβριο του 1966 σε μια λωρίδα του Λάος Panhandle, γενικά ανατολικά του Οροπεδίου Bolovens, στην κοιλάδα του ποταμού Se Kong. Η δοκιμή διεξήχθη χωρίς διαβούλευση με τις αρχές του Λάος (αλλά με τη γνώση και τη σύμφωνη γνώμη του Πρέσβη Sullivan) και, κατά την καλύτερη γνώση μας, παραμένει άγνωστη σε άλλους εκτός από έναν πολύ περιορισμένο αριθμό Αμερικανών αξιωματούχων.
3. Κατά τη διάρκεια της δοκιμαστικής φάσης, διεξήχθησαν περισσότερα από 50 πειράματα σποράς νεφών.
Τα αποτελέσματα θεωρούνται από το Υπουργείο Άμυνας εξαιρετικά επιτυχημένα.
(α) Το 82% των νεφών που σπέρθηκαν παρήγαγε βροχή σε σύντομο χρονικό διάστημα μετά τη σπορά – ένα ποσοστό αισθητά υψηλότερο από το κανονικό αναμενόμενο χωρίς σπορά.
(α) Το 82% των νεφών που σπέρθηκαν παρήγαγε βροχή σε σύντομο χρονικό διάστημα μετά τη σπορά – ένα ποσοστό αισθητά υψηλότερο από το κανονικό αναμενόμενο χωρίς σπορά.
(β) Η ποσότητα βροχόπτωσης που προκλήθηκε από τη σπορά πιστεύεται ότι ήταν επαρκής για να συμβάλει σημαντικά στην αχρηστία των οδικών διαδρομών σε αυτήν την περιοχή. Από το τέλος της περιόδου των βροχών, οι κομμουνιστές δεν έχουν προβεί σε επισκευές των διαδρομών και δεν υπήρξε κυκλοφορία οχημάτων.
(γ) Σε μια περίπτωση, η βροχόπτωση συνεχίστηκε καθώς το σύννεφο κινήθηκε ανατολικά πέρα από τα σύνορα με το Βιετνάμ και κατέκλυσε ένα στρατόπεδο των Ειδικών Δυνάμεων των ΗΠΑ με εννέα ίντσες βροχής σε τέσσερις ώρες.
(δ) Οι επιστήμονες του Υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ θεωρούν ότι το πείραμα απέδειξε την ικανότητα αύξησης και διατήρησης της βροχόπτωσης υπό ελεγχόμενες συνθήκες στο επίπεδο στο οποίο η γη είναι κορεσμένη για μια παρατεταμένη περίοδο, επιβραδύνοντας την κίνηση των πεζών και καθιστώντας την λειτουργία των οχημάτων ανέφικτη.
4. Κατά την άποψή μας, τα πειράματα ήταν αναμφισβήτητα επιτυχημένα, υποδεικνύοντας ότι, τουλάχιστον υπό καιρικές και εδαφικές συνθήκες όπως αυτές που εμπλέκονται, η κυβέρνηση των ΗΠΑ έχει πραγματοποιήσει μια ικανότητα σημαντικής τροποποίησης του καιρού. Αν μη τι άλλο, οι δοκιμές ήταν «υπερβολικά επιτυχημένες» – ούτε ο όγκος της προκαλούμενης βροχόπτωσης ούτε η έκταση της πληγείσας περιοχής μπορούν να προβλεφθούν με ακρίβεια. Ο μόνος απόλυτος έλεγχος, επομένως, είναι εκ των υστέρων, δηλαδή, η διακοπή των αποστολών σποράς νεφών.
Συζήτηση
5. Η παρούσα πρόταση του Υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ θα χορηγούσε εξουσιοδότηση για τη διεξαγωγή δραστηριοτήτων σποράς νεφών σε βιώσιμη βάση. Για τις καθορισμένες περιοχές στο Βόρειο Βιετνάμ, αυτό θα σήμαινε την αξιοποίηση του τρέχοντος βορειοανατολικού μουσώνα (του «Crachin») για την αύξηση των κανονικών βροχοπτώσεων. Στόχος είναι η αναστολή της χερσαίας κυκλοφορίας των οχημάτων και η ενίσχυση των σημείων συμφόρησης που έχουν ήδη δημιουργηθεί στις διαβάσεις των ρεμάτων από τους βομβαρδισμούς γεφυρών και εγκαταστάσεων πορθμείων. Όσον αφορά το Λάος, ο στόχος είναι η παράταση των βροχοπτώσεων κατά τη διάρκεια της ξηρής περιόδου (η οποία ξεκίνησε τον Νοέμβριο και συνεχίζεται μέχρι τον Απρίλιο ή τον Μάιο), διατηρώντας το έδαφος όσο το δυνατόν πιο κοντά στο σημείο κορεσμού και εμποδίζοντας την κυκλοφορία που κανονικά διασχίζει τα ρέματα κατά την περίοδο χαμηλής στάθμης νερού.
6. Τα μέσα που απαιτούνται για αυτό το πρόγραμμα εκτιμώνται ότι είναι πολύ μικρά: επιπλέον προσωπικό για τα υπάρχοντα αεροσκάφη αναγνώρισης καιρού που εδρεύουν στην Ταϊλάνδη συν δύο αεροσκάφη C–130 τροποποιημένα για επιχειρήσεις σποράς νεφών με πληρώματα, καθώς και προσωπικό υποστήριξης. Το αρχικό αίτημα ανέρχεται σε μόνο 33 επιπλέον άτομα για ανάθεση σε βάσεις στη βορειοανατολική Ταϊλάνδη. Το κόστος του εξοπλισμού και των υλικών σποράς είναι τόσο χαμηλό που είναι ασήμαντο.
7. Μια επακόλουθη φάση της επιχείρησης θα ήταν η διεξαγωγή εντατικής αναγνώρισης καιρού και πρόσθετων πειραμάτων τροποποίησης καιρού πάνω από διεθνή ύδατα στη Νότια Σινική Θάλασσα, από βάσεις των Φιλιππίνων – ένας κύριος στόχος είναι η ανάπτυξη τεχνικών για την εξάλειψη της νεφοκάλυψης καθώς και για την πρόκληση ασυνήθιστων βροχοπτώσεων.
8. Η πρόταση διαφέρει, κατά την κρίση μας, από προηγούμενες προσπάθειες τροποποίησης καιρού ως προς:
(α) το γεγονός ότι είναι επιχειρησιακή και όχι πειραματική
(β) έχει στρατιωτικούς και όχι οικονομικούς ή κοινωνικούς σκοπούς. Η έγκριση θα μπορούσε επομένως να θεωρηθεί ότι αποτελεί μια απόφαση που δημιουργεί προηγούμενο με σημαντικές επιπτώσεις για το μέλλον. Θέτει ερωτήματα στον πολιτικό, νομικό, οικονομικό, βιολογικό και ψυχολογικό τομέα, πολλά από τα οποία δεν μπορούν να απαντηθούν επαρκώς πριν από τη διεξαγωγή της επιχείρησης, αλλά τα οποία συζητούνται στις επόμενες παραγράφους.
9. Επείγον. Το Υπουργείο Άμυνας επιθυμεί να εγκαινιάσουν επιχειρήσεις αμέσως. Μια άμεση απόφαση θα (1) επέτρεπε στην 7η Πολεμική Αεροπορία να αξιοποιήσει στο έπακρο τις τρέχουσες συνθήκες της περιόδου των βροχών κατά μήκος των παράκτιων περιοχών του Βόρειου Βιετνάμ και (2) θα επέτρεπε επιχειρήσεις στο Λάος με ελάχιστη απώλεια χρόνου μεταξύ του τέλους της περιόδου των βροχών και των προσπαθειών για την αναδημιουργία συνθηκών περιόδου των βροχών κατά μήκος των οδών διείσδυσης. Όσον αφορά το Λάος, η περίοδος της μεγαλύτερης αναμενόμενης δραστηριότητας διείσδυσης είναι κοντά.
10. Επιπτώσεις στις περιοχές-στόχους. Οι περιοχές-στόχοι εντός του Βόρειου Βιετνάμ είναι περιοχές με σχετικά υψηλή πυκνότητα πληθυσμού, συμπεριλαμβανομένης της πόλης Ντονγκ Χόι, αλλά τουλάχιστον για το πρώτο μέρος της επιχειρησιακής περιόδου οι περιοχές θα βρίσκονταν σε συνθήκες περιόδου βροχών ακόμη και ελλείψει των προτεινόμενων επιχειρήσεων. Φαίνεται λογικό να συμπεράνουμε ότι η επίδραση της επιχείρησης, τουλάχιστον κατά τη διάρκεια του κανονικού χρονικού διαστήματος των υγρών μουσώνων, θα εμπίπτει στο εύρος των καιρικών και εδαφικών συνθηκών που ήδη υπάρχουν τουλάχιστον κατά καιρούς. Εάν η επιχείρηση συνεχιστεί κατά τις περιόδους συγκομιδής ρυζιού, θα μπορούσαν να προκληθούν ζημιές στις καλλιέργειες, εκτός εάν η σπορά ανασταλεί προσωρινά. Αντιθέτως, οι περιοχές-στόχοι στο Λάος χαρακτηρίζονται από σχετικά χαμηλή πυκνότητα πληθυσμού, αλλά το προτεινόμενο πρόγραμμα θα αλλάξει δραστικά τα καιρικά πρότυπα τους επόμενους μήνες, δημιουργώντας σε κάποιο βαθμό συνθήκες βροχοπτώσεων κατά τη διάρκεια κανονικών περιόδων ξηρασίας.
Η αυξημένη βροχόπτωση θα εμποδίσει την στρατιωτική μετακίνηση περισσότερο από την πολιτική μετακίνηση (στο βαθμό που η πρώτη εξαρτάται περισσότερο από τα μηχανοκίνητα μέσα μεταφοράς). Η επίδραση στην στρατιωτική κυκλοφορία θα είναι η επιδείνωση των δυσκολιών που έχουν ήδη παρατηρηθεί, σε βαθμό που εξαρτάται από το βαθμό στον οποίο η βροχόπτωση μπορεί στην πραγματικότητα να αυξηθεί σε βιώσιμη βάση.
Η πειραματική φάση του Popeye, που διεξάγεται κατά τη διάρκεια της περιόδου των βροχών, δεν παρέχει σαφείς δείκτες για το βαθμό στον οποίο μπορούν να αναδημιουργηθούν συνθήκες υγρού καιρού κατά τη διάρκεια κανονικά ξηρών περιόδων. Αλλά το Υπουργείο Άμυνας πιστεύει ότι η πρόκληση βροχοπτώσεων είναι εφικτή και, στο βαθμό που οι προβλέψεις του πραγματοποιηθούν, θα υπάρξει αναμφισβήτητα ευνοϊκό στρατιωτικό αποτέλεσμα. Το οδικό δίκτυο μέσω του οποίου λαμβάνει χώρα η κυκλοφορία των οχημάτων στο Λάος, παρά τη βελτίωση καθώς και την επέκτασή του τα τελευταία δύο χρόνια, διέρχεται από πολλές περιοχές χαμηλού υψομέτρου και είναι ευάλωτο σε διακοπές σε κακές καιρικές συνθήκες, σε στενά περάσματα, κατά μήκος πλαγιών λόφων και σε αμέτρητες διαβάσεις ρεμάτων όπου δεν υπάρχουν γέφυρες ή έχουν καταστραφεί και όπου η διάβαση είναι συνήθης πρακτική. Η διακοπή της οδικής κυκλοφορίας όχι μόνο θα επιβράδυνε τον κανονικό ρυθμό κίνησης, αλλά θα ανάγκαζε επίσης τη συγκέντρωση φορτηγών που θα ήταν πιο ευάλωτα σε αεροπορικές επιθέσεις σε σημεία που μας είναι γνωστά επειδή εμείς δημιουργήσαμε τα σημεία συμφόρησης.
Η διείσδυση στρατευμάτων, πεζών, δεν μπορεί να σταματήσει με τη δημιουργία υγρών μουσώνων, αν και θα υπήρχε κάποια επιβραδυντική επίδραση. Το ίδιο αποτέλεσμα θα ίσχυε, φυσικά, για την ελευθερία κίνησης και το ηθικό των φιλικών ομάδων οδικής επιτήρησης και ανταρτών που επιχειρούν στην ίδια περιοχή.
Ο αντίκτυπος στον άμαχο πληθυσμό θα είναι σχεδόν ο ίδιος, σε είδος, και μεγαλύτερος σε βαθμό, από αυτόν που συζητείται παρακάτω σε σχέση με τις περιοχές εκτός των ζωνών-στόχων. Ο ψυχολογικός αντίκτυπος θα είναι ίσως μεγαλύτερος από οποιαδήποτε άλλη επίδραση, ιδιαίτερα όταν οι συνθήκες που χαρακτηρίζουν την περίοδο των βροχών είναι απροσδόκητες.
11. Επιπτώσεις εκτός των περιοχών-στόχων. Στο Βόρειο Βιετνάμ, ο αντίκτυπος των επιτυχημένων επιχειρήσεων του Popeye εκτός της καθορισμένης περιοχής θα πρέπει να είναι μικρός. Η πρόσθετη βροχόπτωση θα φτάσει στη θάλασσα σε μικρές αποστάσεις στις παράκτιες περιοχές όπου θα πραγματοποιηθούν οι επιχειρήσεις ή θα πραγματοποιηθεί στην ορεινή παραμεθόρια περιοχή που είναι αραιοκατοικημένη από φυλές. Πιθανότατα θα υπάρξει κάποια διάχυση με τη μορφή αυξημένων βροχοπτώσεων δυτικά των περιοχών-στόχων.
Θα υπάρξει κάποια υποθετική επίδραση δυσμενούς φύσης στην Ταϊλάνδη, όπου, κατά τη διάρκεια του βορειοανατολικού μουσώνα, η κανονική βροχόπτωση μπορεί να μειωθεί κάπως καθώς η απόσταση δυτικά των βουνών κατά μήκος των συνόρων Βιετνάμ-Λάος αυξάνεται. Ωστόσο, στην πράξη, οι βροχοπτώσεις στις ξηρές περιοχές της βορειοανατολικής Ταϊλάνδης είναι τόσο μικρές αυτή την εποχή που οποιαδήποτε διαφορά που προκύπτει από την προτεινόμενη επιχείρηση δεν είναι πιθανό να είναι ούτε αισθητή ούτε σημαντική όσον αφορά τον υδροφόρο ορίζοντα.
Στο Λάος, πιθανότατα θα υπάρξουν αισθητές επιπτώσεις δυτικά των προτεινόμενων περιοχών λειτουργίας, προς τον ποταμό Mekong. Αυτές οι επιπτώσεις δεν μπορούν να ποσοτικοποιηθούν, αλλά μας προκαλούν κάποια ανησυχία. Εάν οι επιχειρήσεις προσέγγιζαν τον στόχο της διατήρησης των οδών διείσδυσης αδιάβατων, οι επιπτώσεις μπορεί να ήταν σημαντικές. Οι επιστήμονες του έργου εκτιμούν ότι μπορεί να είναι απαραίτητο να προκαλούνται βροχοπτώσεις έως και έξι ίντσες το μήνα, μόλις το έδαφος κορεστεί, για να διατηρείται σε αυτή την κατάσταση.
Οι ακόλουθοι τύποι επιπτώσεων προβλέπονται:
(α) Σε περιοχές όπου η βροχή πέφτει εκτός εποχής, ο κύκλος ζωής των φυτών και των ζώων μπορεί να επηρεαστεί. Οι χωρικοί μπορεί να επιδιώξουν άσοφα να αλλάξουν τις εποχές φύτευσης ενόψει της αβεβαιότητας ως προς τις μελλοντικές επιπτώσεις των καιρικών αλλαγών που βιώνουν. Εάν υπάρχει έντονη και επίμονης βροχής, είναι πιθανό να συμβούν πιο θεμελιώδεις οικολογικές αλλαγές, π.χ., στον σχηματισμό μυκήτων και στην ανάπτυξη βακτηρίων, τα οποία συνήθως υπόκεινται σε έλεγχο από την εναλλαγή υγρών και ξηρών εποχών. Αν και η παραγωγή ρυζιού δεν θα επηρεαστεί από τις εργασίες κατά τους επόμενους μήνες, η καλλιέργεια δευτερογενών καλλιεργειών θα μπορούσε κάλλιστα να επηρεαστεί αρνητικά σε περιορισμένες περιοχές.
(β) Aπό τις περιοχές βροχόπτωσης, θα υπάρξουν επιπτώσεις στη στάθμη του νερού, οι οποίες θα μειώνονται καθώς οι παραπόταμοι διευρύνονται προς τον Mekong. Εκτός εάν παρακολουθούνται για τον περιορισμό της προκαλούμενης βροχόπτωσης στις ποσότητες που απαιτούνται για την επίτευξη των στόχων του έργου, οι εντατικές, παρατεταμένες εργασίες θα μπορούσαν να προκαλέσουν σοβαρές τοπικές πλημμύρες. Ακόμα και με τον απαιτούμενο ρυθμό εργασιών, φαίνεται πιθανό να υπάρξουν αλλαγές στην κανονική ροή του νερού. Οι αγρότες, για παράδειγμα, που συνήθως μετακινούνται κατά τη διάρκεια της ξηρής περιόδου σε όλη τη χώρα, μέσω ξηρών κοίτων ποταμών ή μέσω ρηχών περασμάτων, ενδέχεται να αντιμετωπίσουν προβλήματα, αν όχι να κινδυνεύσουν, από την απροσδόκητη άνοδο του νερού. Λόγω της αβεβαιότητας ως προς το βαθμό στον οποίο είναι πιθανό να δημιουργηθούν συνθήκες υγρής περιόδου, θα πρέπει να υποθέσουμε, ενεργώντας βάσει της πρότασης του Υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ, ότι θα υπάρξουν αισθητές συνέπειες εκτός των περιοχών-στόχων.
Οι επιστήμονες του έργου είναι ικανοποιημένοι ότι οι προτεινόμενες επιχειρήσεις δεν θα προκαλέσουν καταστροφές με τη μορφή μεγάλων και ανεξέλεγκτων καταιγίδων. Αλλά σε σχέση με το Λάος, τουλάχιστον, όσο πιο επιτυχημένη αποδεικνυόταν η επιχείρηση σε σχέση με τους στρατιωτικούς της στόχους, τόσο μεγαλύτερη θα ήταν η ανησυχία μας σε σχέση με την πιθανότητα ανεπιθύμητων παρενεργειών. Οι εξωτερικές εκτιμήσεις του εύρους επίδρασης της σποράς ενός μόνο νέφους είναι μια περιοχή 50 επί 100 μίλια. Αν και δεν είναι μεγάλη μετεωρολογικά, οποιαδήποτε τέτοια εμβέλεια θα ήταν επαρκής για να μεταφέρει την επίδραση σε πυκνοκατοικημένες φιλικές περιοχές.
12. Διαβούλευση. Υπάρχουν επομένως νομικές, και ίσως ηθικές ή φιλοσοφικές, πτυχές στο ερώτημα εάν οι ΗΠΑ θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν την ικανότητα που φαίνεται να έχουμε αναπτύξει για να αλλάξουν σημαντικά τις καιρικές συνθήκες. Δεν μπορούμε να αναλάβουμε επιπόλαια την ευθύνη για τη μονομερή αλλαγή του κλίματος, και ενδεχομένως των γεωμορφών, σε άλλες κυριαρχίες, και ιδιαίτερα για την έναρξη καιρικού πολέμου με αβέβαιο βαθμό τραυματισμού των αμάχων πληθυσμών. Ο Νομικός Σύμβουλος, όπως καταλαβαίνω, έχει αναλάβει μια ολοκληρωμένη μελέτη των νομικών επιπτώσεων της τροποποίησης του καιρού – ένα έργο που δεν μπορεί να ολοκληρωθεί εγκαίρως για να επηρεάσει την απόφαση σχετικά με την εκκρεμή πρόταση. Η απόφασή σας θα πρέπει, ωστόσο, να ληφθεί υπό το πρίσμα αυτών των αβεβαιοτήτων.
Όσον αφορά το Βόρειο Βιετνάμ, πιστεύουμε ότι ως μέτρο αποτροπής, οι επιχειρήσεις Popeye θα ήταν λιγότερο επιβλαβείς για τον πληθυσμό και την πληγείσα περιοχή από τους βομβαρδισμούς.
Όσον αφορά το Λάος, ο Πρέσβης Sullivan ενέκρινε το έργο και δήλωσε ότι δεν θα σχεδίαζε να συμβουλευτεί τον Πρωθυπουργό Souvanna Phouma. Η συμφωνία του, ωστόσο, βασίστηκε στην υπόθεση ότι οι προτεινόμενες επιχειρήσεις θα διεξάγονταν υπό συνθήκες συγκρίσιμες με εκείνες της πειραματικής φάσης. Πιστεύουμε ότι οι συνθήκες θα ήταν διαφορετικές, ιδίως στο ότι ο κορεσμός του εδάφους θα μπορούσε να συμβεί κατά τη διάρκεια περιόδων συνήθως ξηρού καιρού και, εάν είναι επιτυχής, να διατηρηθεί επ’ αόριστον. Δεν πιστεύουμε ότι ένα πρόγραμμα αυτού του μεγέθους θα πρέπει να ξεκινήσει σε μια φιλική χώρα χωρίς τη γνώση της υπεύθυνης αρχής, στην προκειμένη περίπτωση του Πρωθυπουργού.
13. Πιθανή Δημοσιότητα. Το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ προτείνει να διεξαχθεί το έργο υπό συνθήκες αυστηρότερης μυστικότητας, σημειώνοντας ότι η δημοσιότητα θα δημιουργούσε ευπάθεια σε κομμουνιστικές κατηγορίες για χειραγώγηση του καιρού από τις ΗΠΑ, στις πληγείσες περιοχές ή αλλού. Πιστεύουμε ότι οι συνέπειες της έκθεσης θα ήταν πιο βαθιές και εκτεταμένες από ό,τι υποδηλώνει αυτή η δήλωση. Μια πιθανή συνέπεια είναι ότι πολλοί Λάος και Ταϊλάνδη θα μπορούσαν να αποδώσουν αμέσως στα αμερικανικά πειράματα την καταστροφική πλημμύρα του Μεκόνγκ τον Σεπτέμβριο του 1966. Πιο παράλογα και ίσως με λιγότερη βεβαιότητα, θα μπορούσαν να υπάρξουν πολλές περιπτώσεις στις οποίες ανενημέρωτες ομάδες σε μη κομμουνιστικά, καθώς και σε κομμουνιστικά έθνη, θα κατηγορούσαν τις ΗΠΑ για κλιματικές ανωμαλίες με τις οποίες δεν είχαμε καμία σχέση. Προφανώς υπάρχουν ακόμη αρκετοί άνθρωποι που κατηγορούν τα πυρηνικά πειράματα για αλλόκοτα καιρικά φαινόμενα, ώστε να δικαιολογείται μεγάλη προσοχή σε αυτό το θέμα. Δεν βλέπουμε κανέναν τρόπο να ποσοτικοποιήσουμε το πολιτικό/ψυχολογικό βάρος που μπορεί να χρειαστεί να επωμιστούν οι ΗΠΑ στο μέλλον, αλλά πρέπει να θεωρηθεί ως παράγοντας σχετικός με την απόφασή σας.
Ταυτόχρονα, φαίνεται εξαιρετικά απίθανο τέτοιες επιχειρήσεις να παραμείνουν μυστικές επ’ αόριστον και η υπόθεσή μας θα πρέπει να είναι ότι θα γίνουν γνωστές.
Καταρχάς, η αλλαγή του καιρού θα είναι παρατηρήσιμη, σε αντίθεση με την πειραματική φάση που διεξάγεται κατά τη διάρκεια συνήθως βροχερών περιόδων. Η αποκάλυψη των προγραμματισμένων μετεωρολογικών πειραμάτων στην Ινδία θα καθιστούσε πιθανό να γίνει εμφανής η σύνδεση.
Δεύτερον, η πιθανότητα κατάρριψης ενός αμερικανικού αεροσκάφους σποράς δεν μπορεί να αποκλειστεί.
Τρίτον, δεν υπάρχει ουσιαστικά καμία πτυχή στρατιωτικής επιχείρησης η οποία με την πάροδο του χρόνου δεν έχει γίνει αντικείμενο διαρροών ή τουλάχιστον εικασιών στον Τύπο. Η πιθανότητα πρόκλησης σοβαρής ψυχολογικής αναπηρίας είναι επομένως ένα από τα προβλήματα που προβλέπουμε σε σχέση με την επιχείρηση.
Παρόλο που οι αρνητικές επιπτώσεις μπορεί να είναι μικρότερες εάν οι επιχειρήσεις ανακοινωθούν παρά απλώς γίνουν γνωστές, πιστεύουμε ότι είναι προτιμότερο να διατηρηθούν οι έλεγχοι ασφαλείας για όσο το δυνατόν περισσότερο. Το κύριο πλεονέκτημα αυτής της επιχείρησης, από την άποψη της ασφάλειας, είναι ο σχετικά μικρός αριθμός εμπλεκόμενων ατόμων. Παρ ‘όλα αυτά, θα πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι να απαντήσουμε στην αποκάλυψη με αναγνώριση και στις αναμενόμενες κατηγορίες υποστηρίζοντας ότι η ενέργεια ήταν μια πιο ανθρωπιστική προσπάθεια μείωσης της επιθετικότητας κατά του Νότιου Βιετνάμ από την ανάληψη βομβαρδισμών ή την εκτόξευση πυραύλων και πυροβόλων όπλων. Αλλά θα πρέπει να προβλέψουμε ότι αυτή η γραμμή δεν θα ικανοποιούσε τους επικριτές τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο, και είναι πιθανό το ζήτημα να τεθεί ενώπιον του ΟΗΕ. Εάν η αντίδραση ήταν κακή, θα μπορούσαμε να προβλέψουμε ότι θα κατηγορηθούμε για άτυπα καιρικά φαινόμενα σε άλλες περιοχές, είτε ήμασταν υπεύθυνοι είτε όχι, και ότι θα κατηγορηθούμε ότι χρησιμοποιήσαμε τη σύγκρουση του Βιετνάμ για ένα άλλο είδος πειραματισμού με ανορθόδοξες και «παράνομες» μεθόδους. Η ιστορία των κομμουνιστικών εκστρατειών κατά του «μικροβιακού πολέμου» και του χημικού πολέμου μπορεί να επαναληφθεί.
14. Στρατιωτικό Αποτέλεσμα και Αντι-Αποτέλεσμα. Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, τα αποτελέσματα της Επιχείρησης Popeye θα πρέπει να είναι η προσθήκη ενός περαιτέρω εμποδίου στην προσπάθεια διείσδυσης και υποστήριξης που κινείται από το Βόρειο Βιετνάμ μέσω του Λάος και στο Νότιο Βιετνάμ. Δεν είναι δυνατόν να προβλεφθεί σε ποιο βαθμό αυτή η διείσδυση θα παρεμποδιστεί από τον Popeye. Ωστόσο, τουλάχιστον, ακόμη και αν η ροή ανδρών και υλικών δεν μειωθεί, η Επιχείρηση Popeye θα πρέπει να αναγκάσει τους Βορειοβιετναμέζους να πληρώσουν ένα βαρύτερο τίμημα για αυτά που είναι σε θέση να μετακινήσουν.
Το ερώτημα προκύπτει φυσικά ως προς το βαθμό στον οποίο οι Βορειοβιετναμέζοι και οι Βιετκόνγκ -Viet Congθα μπορούσαν να στραφούν εναντίον μας σε αυτή τη σχετικά απλή τεχνική στην τρέχουσα σύγκρουση. Η παρούσα σύγκρουση φαίνεται να προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία για την εφαρμογή τεχνικών σποράς νεφών χωρίς σοβαρή πιθανότητα αντιποίνων σε είδος. Αυτό βασίζεται στο γεγονός ότι η επιτυχής χρήση της τεχνικής σε κλίμακα που θα μπορούσε να είναι στρατιωτικά σημαντική απαιτεί σχεδόν απεριόριστη χρήση του αέρα πάνω από την περιοχή-στόχο. Επιπλέον, δεν εξαρτόμαστε τόσο πολύ από τη μετακίνηση μεγάλου αριθμού ανθρώπων και φορτίων σε μεγάλα, περιοριστικά και αρκετά στοιχειώδη οδικά δίκτυα που θα ήταν ευάλωτα σε αυτήν την τεχνική.
Ενώ η πιθανότητα αποτελεσματικής αντίδρασης στην παρούσα σύγκρουση μπορεί να είναι μικρή, η έναρξη της σποράς νεφών ως στρατιωτικό μέτρο μπορεί κάλλιστα να έχει σοβαρές μακροπρόθεσμες στρατιωτικές επιπτώσεις. Ουσιαστικά, θα δημιουργούσε προηγούμενο για την αλλαγή του καιρού και ακόμη και του κλίματος για στρατιωτικούς σκοπούς. Σε κάποια μελλοντική στιγμή, με κάποιον ακόμη απρόβλεπτο τρόπο, αυτό θα μπορούσε να αποδειχθεί στρατιωτικά μειονεκτικό για τις ΗΠΑ. Είναι δύσκολο να αποδεχτούμε την υπόθεση ότι η έλλειψη προηγούμενου από μόνη της θα σταματούσε κάποια μελλοντική χρήση μέτρων για την αλλαγή του καιρού ή του κλίματος, εάν έδιναν υπόσχεση παροχής ενός στρατιωτικά σημαντικού πλεονεκτήματος. Αλλά οι πολιτικές συνέπειες της «πρώτης χρήσης» θα μπορούσαν να αποδειχθούν, όπως στην περίπτωση των πυρηνικών όπλων, εξαιρετικά σχετικές με τυχόν μεταγενέστερες προσπάθειες ελέγχου της εφαρμογής της τεχνικής μέσω συμφωνίας.
Συστάσεις
1. Να εγκρίνετε την έναρξη της Φάσης II του Σχεδίου Popeye, με την προϋπόθεση ότι η χρήση τεχνικών τροποποίησης του καιρού θα εξεταστεί ακόμη σε πειραματική φάση μέχρι να υπάρξουν πρόσθετα δεδομένα σχετικά με τις επιπτώσεις. Προτείνουμε να επιλέξουμε μεταξύ των περιοχών που προτείνει η Άμυνα εκείνες που έχουν την υψηλότερη στρατιωτική προτεραιότητα, αλλά να αποκλείσουμε περιοχές με σχετικά μεγάλο πληθυσμό. Συμφωνούμε, επομένως, με την υπόθεση ότι οι ειδικοί της Άμυνας πιστεύουν ότι θα υπάρξει σημαντικό στρατιωτικό όφελος από την εγκατάσταση επιχειρήσεων που περιορίζονται στις εξουσιοδοτημένες περιοχές.
Για τον σκοπό αυτό, εάν συμφωνείτε:
(α) Να περιορίσω την εξουσιοδότηση προς το παρόν στις περιοχές επιχειρήσεων που σημειώνονται με κόκκινο χρώμα στον συνημμένο χάρτη (μία στο Βόρειο Βιετνάμ και τέσσερις στο Λάος), με την προϋπόθεση ότι μπορούν να εξεταστούν πρόσθετες περιοχές μεταξύ αυτών που προτείνονται με βάση την εμπειρία ή ότι οι επιχειρήσεις μπορούν να διακοπούν αμέσως εάν οι παρενέργειες γίνουν απροσδόκητα δυσμενείς ή η κριτική είναι πολύ βαριά για να την αντέξει κανείς·
(β) Να λάβουμε την κατανόηση του Υπουργείου Άμυνας ότι οι εβδομαδιαίες επιχειρησιακές περιλήψεις και οι εκθέσεις ειδικών περιστατικών θα διατίθενται στο Κράτος, προκειμένου η παρακολούθηση της επιχείρησης να μπορεί να διεξάγεται σε τρέχουσα βάση και οι παρενέργειες εντός και εκτός των περιοχών-στόχων να μπορούν να αξιολογηθούν·
(γ) Ζητήστε από τον Πρέσβη Martin να λάβει τη συγκατάθεση για την τοποθέτηση στην Ταϊλάνδη των περιορισμένων απαιτούμενων μέσων και λάβετε τις απόψεις του σχετικά με το εάν αυτή η επιχείρηση θα μπορούσε να διεξαχθεί από ταϊλανδέζικες βάσεις [λιγότερη από 1 γραμμή πηγαίου κειμένου δεν έχει αποχαρακτηριστεί]·.
(δ) Δώστε εντολή στον Πρέσβη Sullivan να συμβουλευτεί και να λάβει τη συναίνεση του Πρωθυπουργού του Λάος, Souvanna Phouma, πριν από την έναρξη των επιχειρήσεων·
(ε) να διασφαλίσει ότι ο Πρέσβης Blair θα ενημερωθεί για τις πειραματικές δραστηριότητες που θα διεξαχθούν πάνω από τη Νότια Σινική Θάλασσα από τις βάσεις των Φιλιππίνων πριν από την έναρξη τέτοιων δραστηριοτήτων και να καθορίσει, με τη συμβουλή του Πρέσβη Lodge, εάν είναι επιθυμητή η διαβούλευση με το GVN πριν από την έναρξη επιχειρήσεων κατά του Βόρειου Βιετνάμ.
(στ) να εξετάσει τρόπους για τη συμπλήρωση της εναέριας παρατήρησης, προκειμένου να διαπιστωθεί η φύση και η έκταση των επιπτώσεων εκτός των περιοχών-στόχων, χωρίς παραβίαση της ασφάλειας·
(ζ) να κατανοήσει το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ ότι, επειδή η επιχείρηση δεν θα μπορούσε να αποκλειστεί εάν αποκαλυφθεί, οποιαδήποτε παραβίαση της κάλυψης ασφαλείας θα απαιτούσε αναγνώριση, και να αναπτύξει υλικό δημοσίων υποθέσεων για το ενδεχόμενο αυτό.
(η) να διεξαγάγει αναθεώρηση των αποτελεσμάτων και των επιπτώσεων της Επιχείρησης Popeye υπό το φως της νομικής μελέτης για την τροποποίηση του καιρού μόλις αυτή είναι διαθέσιμη και, με το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ, να διερευνήσει τις μακροπρόθεσμες στρατηγικές επιπτώσεις για τις ΗΠΑ από τη χρήση καιρικού πολέμου· να επιδιώξει, με την ACDA, μια γενική πολιτική για τον μετεωρολογικό πόλεμο.
2. Η έγκριση της πρότασης του Υπουργείου Άμυνας από το Κράτος σε αυτή την τροποποιημένη μορφή θα εξαρτηθεί από την ενημέρωση του Προέδρου και από το να εξετάσετε το ενδεχόμενο κοινής παρουσίασης στον Πρόεδρο με τον Υπουργό McNamara, προκειμένου να ενημερωθεί όχι μόνο για τα σημαντικά στρατιωτικά πλεονεκτήματα που αναμένονται, αλλά και για τις αβέβαιες αλλά τελικά μακροπρόθεσμες επιπτώσεις του καιρικού πολέμου στην πολιτική, νομική, οικονομική και ψυχολογική σφαίρα.
Πηγή: Υπουργείο Εξωτερικών, Κεντρικά Αρχεία, POL 27 VIET S. Άκρως Απόρρητο.
Στέφανος Μάνος> Αντιγράφω από το καλά ενημερωμένο KReport της 11/09/2023. Η κυβέρνηση μας χρωστάει εξηγήσεις και τιμωρία των υπευθύνων της ολιγωρίας.
“Γνωρίζαμε αλλά αδρανήσαμε: Γνωρίζαμε από το 2017 τί θα συμβεί στον θεσσαλικό κάμπο αν γίνουν σφοδρές βροχοπτώσεις και προκαλέσουν πλημμύρες που συμβαίνουν μία φορά στα 50 χρόνια είτε μία φορά στα 100 είτε μία φορά στα 1.000 χρόνια. Το περιέγραφε στις 145 σελίδες της η μελέτη που είχε εκπονηθεί για λογαριασμό του υπουργείου Περιβάλλοντος, με τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Αναφέρεται στη «Διαχείριση Κινδύνων Πλημμύρας των Λεκανών Απορροής Ποταμών του Υδατικού Διαμερίσματος Θεσσαλίας», είχε παραδοθεί στο υπουργείο Μάρτιο 2017.
Το ερώτημα είναι τι έγινε από το 2017 μέχρι σήμερα και πολύ περισσότερο από το 2020, όταν ο Ιανός μας είχε προειδοποιήσει για τα μελλούμενα.
Στη μελέτη εξετάζονταν τρία σενάρια.
Και οι αρμόδιοι «εντέλλονταν» να πράξουν τα δέοντα. Προφανώς αυτά δεν έγιναν. Ή ότι έγινε ήταν ανεπαρκές και κάποια από αυτά που έγιναν ήταν κακοφτιαγμένα.
1. Η μελέτη προειδοποιούσε ότι το Υδατικό Διαμέρισμα Θεσσαλίας είναι το πλέον ευάλωτο της Ελλάδας, καθώς οι πλημμυρικές ζώνες καλύπτουν το 31.2% της περιοχής (4 172 από τα 13 377 τετραγωνικά χλμ).
2. Όλα τα υδατορεύματα και οι λεκάνες στη Θεσσαλία πλημμυρίζουν σε όλα τα σενάρια, στα πιθανότερα και τα σπανιότερα, η διαφορά από σενάριο σε σενάριο είναι στις εκτάσεις που πλημμυρίζουν.
3. Η μελέτη έμεινε στα συρτάρια, ούτε καν επικαιροποιήθηκε -όπως θα έπρεπε σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς. Ως εκ τούτου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προσφύγει κατά της Ελλάδας από τον Φεβρουάριο 2022, για παράβαση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας.”
1. Η μελέτη προειδοποιούσε ότι το Υδατικό Διαμέρισμα Θεσσαλίας είναι το πλέον ευάλωτο της Ελλάδας, καθώς οι πλημμυρικές ζώνες καλύπτουν το 31.2% της περιοχής (4 172 από τα 13 377 τετραγωνικά χλμ).
2. Όλα τα υδατορεύματα και οι λεκάνες στη Θεσσαλία πλημμυρίζουν σε όλα τα σενάρια, στα πιθανότερα και τα σπανιότερα, η διαφορά από σενάριο σε σενάριο είναι στις εκτάσεις που πλημμυρίζουν.
3. Η μελέτη έμεινε στα συρτάρια, ούτε καν επικαιροποιήθηκε -όπως θα έπρεπε σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς. Ως εκ τούτου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προσφύγει κατά της Ελλάδας από τον Φεβρουάριο 2022, για παράβαση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας.”
https://kourdistoportocali.com/news-desk/operation-popeye-voreio-vietnam-laos-1967-i-amerikaniki-stratiotiki-epicheirisi-meteorologikoy-polemoy-to-episimo-ntokoymento/


0 Comments
Δημοσίευση σχολίου