Οι τεχνικές συλλογής HUMINT (Human Intelligence, Πληροφορίες από ανθρώπινες πηγές) έχουν ένα μεγάλο εύρος δραστηριοτήτων, από στρατολόγηση πληροφοριοδοτών, μέχρι ανακρίσεις, συνεντεύξεις, απόσπαση πληροφοριών, κτλ. Σε αυτό το άρθρο θα δούμε μία από τις πιο διαδεδομένες τεχνικές που υπάγεται στην υποκατηγορία απόσπασης πληροφοριών του HUMINT.
Η τεχνική ξεκινάει με προετοιμασία αναλύοντας τις διαθέσιμες πληροφορίες για το στόχο ή/και τον οργανισμό στον οποίο εργάζεται. Εάν έχουμε τη δυνατότητα τότε είναι καλύτερο να στοχοποιήσουμε άτομα που δεν είναι ευχαριστημένα με τη θέση, μισθό, κτλ. που έχουν. Έπειτα, γίνεται η επαφή μέσω τηλεφώνου προσποιούμενοι ότι είμαστε κάποιος υπεύθυνος προσλήψεων από κάποια εταιρία ή οργανισμό που θα ενδιέφερε άμεσα το στόχο. Έπειτα περιγράφουμε μία διαθέσιμη θέση που θα είναι πολύ ελκυστική για το στόχο και μπαίνουμε στο κυρίως μέρος της συλλογής.
Εφόσον έχουμε κερδίσει την εμπιστοσύνη και το ενδιαφέρον του στόχου, κάνουμε φαινομενικά αθώες ερωτήσεις όπως «μπορείτε να μας περιγράψετε κάποιο ενδιαφέρον έργο στο οποίο εργάζεστε για να καταλάβουμε την εμπειρία σας;» ή «άρα δεν έχετε καμία εμπειρία σε αυτό το τομέα, σωστά;». Η μεγαλύτερη πλειοψηφία των ανθρώπων θα δώσουν πολλές λεπτομέρειες χωρίς να το αντιλαμβάνονται με μία τόσο απλή διαδικασία.
Μία άλλη μέθοδος σε αυτή τη τεχνική εάν θέλουμε περισσότερες πληροφορίες για κάτι που μόλις ανέφερε ο στόχος είναι είτε να το ζητήσουμε, δηλαδή «συγγνώμη, μπορείτε να μας εξηγήσετε λίγο καλύτερα τι εννοείτε;» ή να κάνουμε ότι δεν ακούσαμε σωστά. Για παράδειγμα, αν στόχος είπε ότι έχει εμπειρία με το τάδε ζήτημα χωρίς κάτι περαιτέρω αλλά εμείς θέλουμε να μάθουμε περισσότερα, τότε μπορούμε να πούμε «ωραία, είπατε ότι δεν έχετε κάποια εμπειρία με το τάδε ζήτημα, ας πάμε σε κάτι άλλο …». Στη προσπάθεια του να μας «διορθώσει» είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα προσφέρει περισσότερες λεπτομέρειες για αυτό το θέμα.
Τέλος, μία άλλη τυπική μέθοδος σε αυτό το διάλογο είναι η παύση. Δηλαδή ο στόχος σταματάει να περιγράφει κάτι που έχει ενδιαφέρον για τη συλλογή μας, οπότε εμείς απλά λέμε «μάλιστα» και σταματάμε. Αν δε συνεχίσει κατευθείαν να προσφέρει παραπάνω πληροφορίες επί του θέματος μπορούμε απλά να πούμε «συνεχίστε, σας παρακαλώ» και να κάνουμε πάλι παύση. Η παύση είναι πολύ αποτελεσματική μέθοδος σε αυτή τη τεχνική και πρέπει να τη χρησιμοποιούμε έξυπνα και στοχευμένα.
Ακόμα και αν δεν έχουμε αποσπάσει τη πληροφορία που αναζητούσαμε, μία τέτοια διαδικασία μπορεί να μας προσφέρει πολύτιμες πληροφορίες για την υπόθεση μας. Άλλωστε, η παραπάνω διαδικασία δε γίνεται σε ένα άτομο αλλά ανάλογα με το μέγεθος του οργανισμού μπορεί να γίνει μέχρι και σε δεκάδες άτομα. Στο τέλος είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα έχουμε τόσο τις πληροφορίες που αναζητούμε όσο και πολλές ακόμα που μπορεί να βοηθήσουν κατά τη διάρκεια της ανάλυσης πληροφοριών.
Από τη πλευρά του δέκτη αυτής της τεχνικής HUMINT τώρα, η λύση είναι αρκετά απλή. Πείτε ότι δε μπορείτε να επικοινωνήσετε αυτή τη στιγμή και ζητήστε τα στοιχεία του ατόμου που σας καλεί. Εν συνεχεία, επιβεβαιώστε ότι είναι πραγματικά και κατά προτίμηση ζητήστε μία συνάντηση στα επίσημα γραφεία του οργανισμού ή εταιρίας από την οποία σας κάλεσαν.
Παρότι η βασική πηγή HUMINT παραμένουν οι πληροφοριοδότες, τέτοιες τεχνικές δε παύουν να χρησιμοποιούνται κυριολεκτικά καθημερινά από ιδιωτικές και κρατικές υπηρεσίες πληροφοριών για απόσταση πληροφοριών. Να είστε προσεκτικοί και καχύποπτοι όταν λαμβάνετε τέτοιες κλήσεις. Αρκετές φορές ο στόχος μπορεί να είναι κάτι που για εσάς δεν έχει καμία σημασία (π.χ. πότε θα ολοκληρωθεί το τάδε έργο, σε ποια ομάδα εργάζεται ο τάδε, πότε θα λείπει στο εξωτερικό ο τάδε, κτλ.), αλλά για κάποιον άλλον ίσως να είναι ζήτημα ζωής και θανάτου.
https://defensegr.wordpress.com/2018/09/24/humint-texnikh-ypeythynou-proslhpsewn/