Facebook: Η υπερβολική χρήση του προκαλεί ψυχωτικά επεισόδια


CHALLENGE ACCEPTED: Η ΟΧΙ ΚΑΙ ΤΟΣΟ ΑΘΩΑ ΝΕΑ ΜΟΔΑ ΤΟΥ FACEBOOK


Εσύ αποδέχτηκες την πρόκληση να ανεβάσεις παλιές φωτογραφίες σου; Η νέα τάση που κάνει τα προσωπικά δεδομένα ξανά παιχνίδι στα χέρια της εταιρίας.

Η «νέα» μόδα στο facebook, instagram και όχι μόνο είναι οι χρήστες να ανεβάζουν στην πλατφόρμα παλιές φωτογραφίες τους, κυρίως παιδικές. Στη συνέχεια με ένα tag προκαλούν και άλλους φίλους τους να ανεβάσουν τις δικές τους, ενώ αυτοί θα πρέπει να προκαλέσουν και άλλους φίλους τους να κάνουν το ίδιο χωρίς να σπάσουν την αλυσίδα. Σκοπός, να γεμίσει με παλιές φωτογραφίες το μέσο και να γίνει πιο θετικό εν μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού. Και πείτε μου σε ποιόν δεν αρέσει να χαζεύει παλιές φωτογραφίες;

Είναι ωραίο να βλέπεις παλιές φωτογραφίες φίλων σου, της οικογένειας σου, συγγενών σου και να τις μοιράζεσαι με τους φίλους!

Ωραίο, αλλά όχι αθώο. Και αυτό δεν έχει να κάνει με την πρόθεση το χρήστη, αλλά με τη χρήση τους από την υπηρεσία.

Το facebook, instagram και όχι μόνο δεν ενδιαφέρεται για το αν η πλατφόρμα και το internet θα γεμίσει αυτές τις δύσκολες μέρες ,αλλά και γενικά κάθε μέρα, με θετικές ειδήσεις και μηνύματα. Ούτε μπορείς να παίξεις και να ξεγελάσεις τον αλγόριθμο τους με αυτά.

Το μόνο που ενδιαφέρει κάθε εταιρία είναι πως θα κερδίσει περισσότερα. Μόνο αυτό.

Και για να κερδίσει περισσότερα πρέπει να έχει τους χρήστες (πελάτες) πάντα δραστήριους. Έτσι πουλάει διαφημίσεις, συγκεντρώνει στατιστικά, δημιουργεί μοντέλα προσομοίωσης προσώπου, μοντέλα ανάλυσης συμπεριφοράς, μοντέλα για την τάση της αγοράς, την τάση των ψηφοφόρων και άλλα. Είπαμε εταιρία είναι θέλει να κερδίσει όσο περισσότερο μπορεί. Αλλά όλα αυτά δεν γίνονται πάντα με τον πιο αθώο τρόπο.

Ειδικά το facebook σαν εταιρία δεν έχει και την καλύτερη φήμη στον τομέα των προσωπικών δεδομένων. Θυμηθείτε πόσες φορές έχει κατηγορηθεί και πόσες έχει δεχτεί πρόστιμα εκατομμυρίων δολαρίων για παραβάσεις των προσωπικών δεδομένων. Το καλοκαίρι που μας πέρασε, αν θυμάστε πλήρωσε πρόστιμο 5 δισ. δολαρίων στις ΗΠΑ για την πολιτική του με τα προσωπικά.

Σύμφωνα με την FTC (Αμερικάνικης Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου) εξαπατηθούν δεκάδες εκατομμύρια άνθρωποι που χρησιμοποίησαν το εργαλείο αναγνώρισης προσώπου της Facebook. Επίσης, κρίθηκε ότι η εταιρεία παραβίασε τους κανόνες της ενάντια στις πρακτικές εξαπάτησης όταν δεν αποκάλυψε ότι οι αριθμοί τηλεφώνου που είχε συγκεντρώσει για την ενεργοποίηση ενός μηχανισμού ασφαλείας θα χρησιμοποιούνταν για διαφημιστικούς λόγους.

Και φυσικά αυτή είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου. Ποιος ξέρει με ποιον τρόπο η εταιρία θα χρησιμοποιήσει αυτή τη φορά το νέο viral challenge με τις παλιές φωτογραφίες;

Αυτό που είναι σίγουρο είναι πως τα προσωπικά μας δεδομένα δεν είναι απόλυτα ασφαλή και καλό είναι να προσέχουμε αυτές τις «αθώες» τάσεις. Δεν σας λέμε να μην κάνετε αναρτήσεις, αλλά να προσέχετε με τον όγκο και το είδος των φωτογραφιών που ανεβάζετε. Όσο και να μην θέλουμε να το παραδεχτούμε έχει επιβεβαιωθεί πολλάκις πως τα προσωπικά δεδομένα είναι ένα παιχνίδι στα χέρια της εταιρίας.

***

Η υπερβολική χρήση του (Facebook) προκαλεί στους χρήστες ψυχωσικά επεισόδια και παραισθήσεις σύμφωνα με μελέτη


Τα μοναχικά άτομα εμφανίζουν την τάση να επενδύουν περισσότερο στους ψηφιακούς τους φίλους, υποστηρίζουν ισραηλινοί επιστήμονες

Τελ Αβίβ

Σύγχρονο εργαλείο επικοινωνίας με φίλους, γνωστούς και αγνώστους αποτελούν οι σελίδες κοινωνικής δικτύωσης, ωστόσο σύμφωνα με ισραηλινούς επιστήμονες, η χρήση τους σε υπερβολικό βαθμό μπορεί να οδηγήσει σε ψυχωσικά επεισόδια ή ακόμα και σε… παραισθήσεις.

Ο λόγος για τη νέα μελέτη ειδικών του Πανεπιστημίου του Τελ Αβίβ, από την οποία προκύπτει ότι η εμφάνιση ψυχωσικών επεισοδίων σχετίζεται με τον εθισμό στο Διαδίκτυο και παραισθήσεις που προκαλούνται από τις εικονικές σχέσεις που καλλιεργούνται μέσα από σελίδες κοινωνικής δικτύωσης όπως π.χ. το Facebook.

Μοναχική κοινωνία, υπερβολική (Δια)δικτύωση

Οι εθελοντές που εξετάστηκαν στη μελέτη, κρίνονταν από τους ερευνητές ως «μοναχικοί» ωστόσο κανείς τους δεν είχε ιστορικό ψυχωσικών επεισοδίων ή κατάχρησης ουσιών.

«Μαζί με την αύξηση της εισόδου στο Διαδίκτυο, αυξάνονται και οι ψυχοπαθολογίες που τη συνοδεύουν» αναφέρει χαρακτηριστικά ο κύριος ερευνητής δρ Ουρί Νίτσαν. «Η επικοινωνία μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή, π.χ. μέσω του chat στο Facebook αποτελεί ένα σημαντικό μέρος της ιστορίας αυτής».

Οι επιστήμονες εξέτασαν εις βάθος τις περιπτώσεις τριών ασθενών του δρος Νίτσαν. Εντόπισαν λοιπόν, μια άμεση σχέση ανάμεσα στα ψυχωσικά επεισόδια των ασθενών και τη διαδικτυακή επικοινωνία που διατηρούσαν μέσω του Facebook.

Και οι τρεις ασθενείς αναζητούσαν καταφύγιο από την μοναξιά που βίωναν στην πραγματική τους ζωή, μέσα από έντονες σχέσεις που ανέπτυσσαν με άτομα μέσω Διαδικτύου. Παρά το γεγονός, ότι αρχικά η ψηφιακή επαφή ξεκινούσε θετικά, στην πορεία οι ασθενείς κατέληγαν να αισθάνονται πληγωμένοι, προδομένοι και να βιώνουν συναισθήματα που σχετίζονται με την παραβίαση της ιδιωτικής τους σφαίρας.

«Οι ασθενείς που έλαβαν μέρος στη μελέτη ήταν κυρίως μοναχικά ή ευάλωτα άτομα που μόλις είχαν βιώσει τον χαμό κάποιου αγαπημένου προσώπου ή τον χωρισμό τους από αυτό, δεν ήταν ιδιαίτερα εξοικειωμένα με την τεχνολογία και δεν είχαν ιστορικό ψυχωσικών επεισοδίων ή κατάχρησης ουσιών» εξηγεί ο δρ Νίτσαν.

«Και στις τρεις περιπτώσεις, εντοπίστηκε ένας συσχετισμός ανάμεσα στην εμφάνιση ψυχωσικών συμπτωμάτων, συμπεριλαμβανομένων των παραισθήσεων, του στρες, της σύγχυσης και της υπερβολικής χρήσης της διαδικτυακής επικοινωνίας» υπογραμμίζει ο ειδικός.

«Δύο από τους ασθενείς, άρχισαν να νιώθουν ιδιαίτερα ευάλωτοι καθώς μοιράζονταν προσωπικές πληροφορίες γύρω από τη ζωή τους με τους ψηφιακούς τους φίλους, ενώ μια από αυτούς άρχισε να έχει παραισθήσεις ότι το άτομο με το οποίο επικοινωνούσε την άγγιζε μέσα από την οθόνη».

«Τα καλά νέα, είναι ότι όλοι οι ασθενείς αναζήτησαν βοήθεια από μόνοι τους και με την κατάλληλη θεραπεία κατάφεραν να “αποσυνδεθούν” από το πρόβλημά τους» καταλήγει ο δρ Νίτσαν.

Δυσαρεστημένοι στη ζωή, ευτυχισμένοι στο Facebook;

Πρόσφατη μελέτη από το Πανεπιστήμιο του Γκέτεμποργκ, στη Σουηδία, είχε δείξει ότι οι χρήστες του Facebook που δήλωναν χαμηλό εισόδημα, φτωχή μόρφωση, λιγότερο ευχαριστημένοι με τη ζωή τους, έτειναν να αφιερώνουν περισσότερο χρόνο στη δημοφιλή ιστοσελίδα.

Συγκεκριμένα, το 85% των χρηστών έμπαιναν στο Facebook καθημερινά, με το 26% να δηλώνει ότι «δεν ένιωθε καλά» αν δεν έμπαινε συχνά στη σελίδα.

Οι γυναίκες αφιέρωναν κατά μέσο όρο περί τα 81 λεπτά την ημέρα στο Facebook, ενώ ο χρόνος παραμονής των ανδρών στη σελίδα κοινωνικής δικτύωσης άγγιζε τα 64 λεπτά ημερησίως.

Δημοσίευση σχολίου

Νεότερη Παλαιότερη